Ställa ut på mässa

Som företagare får du inbjuden att ställa upp på olika mässor. Det är ett sätt för dig att marknadsföra ditt företag och samla in kunskap för att bli bättre och smartare. Vad ska du tänka på inför din första utställning på en mässa?

Ditt mål för mässan

Fundera på vad du vill åstadkomma genom att ställa ut. Vill du hitta fler kunder? Sälja in en viss produkt eller knyta nya kontakter? Håll dig till ett mål för mässan och lägga upp en plan utifrån detta. Målet bestämmer hur montern ska se ut, vad ni erbjuder och hur ni ska prata med besökarna.

Erbjuda något

Locka fram besökare med något, många ställer fram godis med sin logga tryckt på. Hos EasyTryck kan du beställa profilprodukter på nätet och få dem levererad direkt till företaget. Du väljer själv vilka produkter som är passade för ditt företag. En inredningsbutik kan ge bort små ljuslyktor och IT-företaget har USB-minnen med sin logga på.

Din grafiska profil

Alla företag ska ha en grafisk profil, en manual som berättar vilka färger, fonter och storlekar som används inom och utanför företaget. Om företaget är ungt och du precis har börjat, ska du ordna med profilen så snart som möjligt. Det är mer professionellt att alla mail och brevväxlingar innehåller samma logga, i samma storlek. Era annonser och skyltar ska vara utformade på samma sätt och med samma färger för att skapa igenkänning. Företag som Argonova kan skapa en grafisk manual åt dig om du själv inte har tid.

Flera sinnen

Förlita dig inte bara på synen av din front. Människor påverkas starkt av alla sinnen och kan lockas att komma närmare om du utnyttjar detta. Smakprover finns redan i godiset med din logga på. Men har du funderat över öron och näsa? Kan du använda dofter på något sätt, doftljus eller doften av färskbryggt (gratis!) kaffe till besökarna? Om det inte blir för hög ljudnivå där du har fronten kan du också testa att spela lite musik.