När företaget letar nya medarbetare

Har ditt företag haft turen att sälja mer och vuxit? Grattis, det är värt att fira! Efter glädjen har lagt sig, vaknar verkligheten och du inser att det är dags att kavla upp ärmarna. En viktig del när ett företag ökar intäkterna är att ha personal för att tillgodose kundernas behov. Det börjar alltså bli dags att hitta nya medarbetare.

Interimschefer

Om du har fått ett stort projekt eller kund som vill starta på en gång, tackar du ja på en gång. Det spelar ingen roll om du har för lite folk för projektet, det kan du alltid lösa med en interimschef. Någon som kliver in under projektet eller till dess att du hittat rätta personen för jobbet. Interimschefer är uthyrda från ett bemanningsföretag och kan snabbt sätta sig in i verksamheten. Du efterfrågar en viss profil och bemanningsföretaget skickar sedan en lista med potentiella medarbetare som du kan intervjua innan det skrivs avtal.Att kunna hyra in personal på kort varsel och ha ett avtal som sträcker sig över endast ett specifik projekt kan vara nyckeln som gör det lättare för dig att tacka ja till de stora jobben, utan att belastas med en anställd som du knappt har råd med under resten av tiden.

Fast anställning

Söker du någon som kan jobba heltid är det dags att annonsera. Du når många via Arbetsförmedlingen, men det är inte alltid rätt plats beroende på vilken bransch du är verksam i. Söker du efter en specialist kan det fortfarande vara lättare att prata med bemanningsföretag inom din bransch. De har samlat på sig ett stort kontaktnätverk med arbetssökande och i slutändan slipper du gå igenom hundratals ansökningar och bedöma vilka som är värd att bjuda in till en intervju eller inte.Det är dock du som ska utföra alla intervjuer, lär dig tekniken och knepen för att ta reda på om den arbetssökande är den du letar efter. Arbetssökaren kan vara nervös eller över- och underskatta sina egna förmågor. Det är svårt att läsa någons personlighet om de inte bjuder på sig själva eller är för nervösa. Om en intervju går dåligt kan du gå miste om en potentiellt fantastiskt medarbetare. Av de anledningarna borde du studera intervjutekniker innan du tar emot ansökningar.