Dags att anställa

För varje år ökar e-handeln och med den också arbetet för små budfirmor och åkare. Inte sällan börjar företagandet med en person som köper en skåpbil och lyckas få ett avtal på leveranser eller bud med ett större företag. Kanske är det så som du vill ha det, arbeta själv och fritt och slippa krångel med anställda. Men är det så att du vill växa så är det uppenbart om du behöver anställa i dessa tider när arbetsbelastningen är så hög. Innan du annonserar ut en tjänst så finns det en del som du kanske borde räkna på, här kommer några råd.

När du konstaterat att du behöver fler händer så är nästan fråga att ta ställning till, om du har råd. Det enklaste sättet är att kontakta din redovisningsbyrå som har en helhetsuppfattning om företagets ekonomi och be dem att göra en beräkning på det hela. Om du inte riktigt kommit så långt i beslutsprocessen så kanske lite letande på nätet kan ge dig ett hum om kostnaden att ha en anställd till. På Stadsskuld.se kan du till exempel se lönestatistik för en budbildschaufför, man brukar säga att man grovt räknat bör tänka att din kostnad som arbetsgivare är dubbelt den lön som din anställde får ut, när man räknar med arbetsgivaravgifterna. Det kan självfallet låta som mycket pengar, men du måste också ta med i beräkningen att du också kan höja intäkterna när ni är fler.

Det finns också en del andra kostnader som du behöver tänka på. Det är att du kanske måste tillhandahålla arbetskläder och skyddsutrustning. Räcker det med en bil som ni använder växelvis eller kommer du behöva köpa ytterligare en bil som då också skall tankas och tas om hand. Detta kanske är självklara frågor, men likväl så kommer utfallet alltid att bli bättre om man verkligen gått till botten med vad saker kostar innan man fattar ett beslut.